TaBung KeCiL

Ku NorNadia

My photo
PeNang, Malaysia
Biotech Student in USM. but miss her life in UM. :)

Tuesday, August 9, 2011

Pecah Rumah



Sekarang setiap hari mesti ada kes bunuh akibat pecah rumah dan samun. Rasa takut juga jadi perempuan. Macam aku. Stay kat Umah sewa dengan 5 orang housemate. Kalau jadi pape, selamatkah kami semua? huhu..Sebab baru-baru ni, ada kejadian pecah rumah di apartment kami. Naseb baik penjahat tu tak sempat masuk umah, mereka hanya sempat gergaji mangga kunci pintu. Sebab ketika tu jiran sebelah balik. Selamatla umah tu dari dimasuki pencuri.


Aku pon jadi cuak sekarang. Even kalau naik lif atau ikut tangga. mesti kat tangan ada sesuatu. hahaha. Kena la beringat. Sekarang bukan zaman dahulu okeh. Meh aku share sikit cara-cara mencegah pecah rumah.

  1. Kuncikan pintu dan tingkap apabila meninggalkan rumah korang walaupun untuk masa yang singkat.
  2. Gantikan semua kunci apabila kunci rumah hilang atau dicuri.
  3. Simpan duit atau barang kemas yang tak pakai kat bank. Tak payah tinggal banyak-banyak kat umah (Teringat aku kejadian ragut yang ayah aku cerita. sorang makcik ni buat report nanges teruk gila. dah la suma duit, barang kemas, dengan sijil nikah, surat beranak anak-anak pon dia usung dalam beg ) bernanah telinga sebab si suami kat sebelah duk marah dia depan orang ramai) haha.kesian tapi nak buat camna..itu pengajaran namanya.
  4. Macam aku yang duk umah sewa, kalau balik lama-lama macam contoh musim raya ni. Korang angkutla sume barang berharga macam laptop etc. yang barang-barang lain aku tak kisah tu owner punya. hehe..
  5. Jangan lupa mintak jiran tolong tengokkan umah bila korang takde kat umah. Tapi zaman sekarang mana ada macam ni lagi. Semua orang buat hal masing-masing je.
  6. Pasang la grill besi dan make sure pintu ada selak kedua. Susah sikit pencuri nak masuk.



Kalau korang dah buat macam-macam langkah keselamatan, tapi still jadi juga tu namanya takdir. Nauzubillah mintak dijauhkan dari kita semua.




No comments:

Gosip-gosip Hangat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...