TaBung KeCiL

Ku NorNadia

My photo
PeNang, Malaysia
Biotech Student in USM. but miss her life in UM. :)

Thursday, September 22, 2011

Air Roselle

Sape suka minum air ribena patut try tukar selera ke air roselle. Sebab rasa buah roselle lebih kurang air ribena. Sebelum cerita panjang pasal air roselle. Korang tahu ke roselle tu bentuk camne?




Tadaaa..Inilah buah roselle. Aku kan pembiak pokok. So dekat lab macam-macam pokok aku dan kawan-kawan tanam. Luar lab kami dah jadi mini garden. Suka tengok. Hari-hari rasa fresh tengok pokok-pokok sedang membesar sihat subur molek gitewwwww. Roselle atau nama saintifiknya Hibiscus sabdariffa. Pokok ni kawan aku yang tanam. Tapi hasilnya die suruh aku yang buat. Al-maklumlah kawan aku chinese nanti kalau dia masak apa2 di rumah aku pulak tak boleh makan. ^-^


Khasiat buah roselle amat banyak

Boleh menyembuhkan batuk,demam,selsema, kanser,kegagalan fungsi jantung dan juga darah tinggi.



Kalau tanam pokok ini, bila keluar bunga menandanya pokok ni dah matang. dan buah-buah yang keluar boleh dikutip. Macam pokok yang ditanam ni. Tapi kalau buah yang kecil, aku biar dulu bagi besar sikit. Rasa buah ni masam-masam manis. Camne nak buat air? tunggu nanti aku cerita cara-caranya.



Kelebihan pokok roselle ialah buahnya akan kuar pada setiap ketiak tangkai. So memang banyak la buah yang dapat dari satu pokok.




Senang je nak buat air roselle. Mula-mula, korang kutipla buah roselle agak2 dalam 7-8 biji dan cukup.


Then, masak air dalam setengah periuk. dan masukkan kelopak-kelopak buah roselle yang telah diasingkan dari bijinya. Bila kita kopek kelopak akan jadi macam ni. Biar sampai mendidih dan masukkan sedikit gula. agak-agak nak manis sangat atau kurang manis. Kelopah buah tu biar sampai layu dan larut. Apabila warna sudah bertukar menjadi merah ribena. Api boleh di tutup dan korang tapis la untuk buang saki-baki kelopak tadi. Kalau nak bancuh, boleh tambahkan sedikit air masak untuk kurangkan kepekatan air tadi. Simple kan!!




Inilah hasilnya. Air Roselle. Sedap. Tak tipu. Cubalah..



3 comments:

bunnyannz said...

oi~that's my plant and roselle!

bunnyannz said...

Thanks for blogging it ya! hehhe

kuKu said...

we are stupid than her..hehe..dunno when to harvest it..

Gosip-gosip Hangat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...